Zenekarunk a hazai és a nemzetközi porondokon rendkívül népszerű szopránnal, a Müpa - Évad Művésze Baráth Emőkével és korszakunk egyik legnagyobb hatású dirigensével, Takács-Nagy Gáborral két egészen különböző zeneszerző karakter, két egymástól távoli zenei világ bemutatására szövetkezett.

Mozart és Grieg – Közép-Európa és Skandinávia, klasszika és romantika, az örök gyermek nyitott szilajsága és a felnőtt fegyelmezettség burkát feszegető érzelmek – még sorolhatnánk a párhuzamba állítható ellentéteket. A közönséget a zenekarunk ezen a koncerten ismét zenei meglepetéssel kényezteti, miközben a változatosság az előadók számára is  lehetőséget ad tehetségük és tudásuk gazdag palettájának megvillantására.

Mozart állandósult jelzőjét magától a karmestertől, Takács-Nagy Gábortól kölcsönöztük, ő aposztrofálta a művészt az örök gyermek zeneszerzőnek, az ártatlan rácsodálkozónak, a teljes életműre rávetítve ezt a zenében megfogalmazott életszemlélet. Szerző és interpretátor rokon lelkek: Takács-Nagy szemében hasonló fények csillannak meg, a huncut gyermeki tréfától a csalódás könnyeiig, hogy aztán a következő témánál újra boldog szikrák cikázzanak közte és a zenekar között. Nem véletlen, hogy a világon mindenütt szeretettel fogadja zenekar és közönség egyaránt. A hangverseny első műsorszámaként a K. 201-es A-dúr szimfóniát vezényli, amely a fiatalkori szimfóniák sorába tartozik, de a 18 éves Mozart már érett, tökéletes alkotása, telve derűvel és jókedvű ragyogással.

A szimfóniát követő mű, az ephiteton ornans-nál maradva, egy másik gyermeki képet mutat, a dac, a nyugtalanság, a csakazértis küzdelmes érzelmi láncolata fedezhető fel a szopránáriában. A mű keletkezése köré szőtt legenda is ráerősít a Don Giovanni-korszakban írt virtuóz darab kicsit rossz-gyerekes történetére, hiszen a korabeli pletykák szerint, amolyan „na csináld meg, ha tudod” fricskázás. Egy, az érvényesüléséhez minden eszközt bevető énekesnő követelőző akaratára született 15 perces, az előadó teljes tudását és erejét igénybe vevő, harcias darab népszerűségében vetekszik az Éj királynő áriájával. Baráth Emőkével közösen zenekarunk már tomboló sikert ért el előadásával a 2020-as Kaposfesten, most ez Szegeden és fővárosban ismétlődhet meg.

A szünet után, továbbra is Takács-Nagy dirigálásával, kamarazenekarunk újabb, a vonószenekari repertoár bővítését célzó vállalkozásának lehetünk tanúi. A hat Grieg-dal zenekari átiratban ősbemutatóként hangzik el, új minőségében válhat még népszerűbbé, hiszen Baráth Emőke éteri szépségű hangja mellé a kamaraegyüttesünk kísérete ad új színeket és árnyalatokat. A csodás romantikus ciklus a Grieg-házaspár válságos és szomorú életszakasza után, az újrakezdés bizakodó hangulatában, az 1884-89 közötti években keletkezett. Goethe és Heine mellett a korszak romantikus német költőinek népszerű, rokokóba hajló megzenésített emlékkönyv-versei korabeli slágerdallamokká, vidám-szomorú, dúdolható, visszaidézhető, klasszikus zenei kedvencekké váltak.

A koncert végén pedig Grieg egyetlen teljességében elkészült és fennmaradt vonósnégyese hangzik el LFKZ-és virtuóz előadásban, négy helyett tizenhatan, szoros művészi egységben, gazdagabb hangzásban mutatjuk be a 1878-ban keletkezett, nagyívű alkotást.

Az előadást a szegedi közönség a Filharmónia Magyarország szervezésében 2022. január 20-án este a Nemzeti Színházban, a budapesti publikum pedig január 23-án a Zeneakadémián élvezheti.

Liszt Ferenc Kamarazenekar
Művészeti vezető: Várdai István
Koncertmester: Tfirst Péter
Közreműködik: Baráth Emőke (ének)
Vezényel: Takács-Nagy Gábor

Műsor:
Mozart: A-dúr szimfónia, K. 201
Mozart: Bella mia fiamma – hangversenyária, K. 528
---
Grieg: Hat dal, op. 48 – vonószenekari kísérettel, Ari Rabenu átiratában
Grieg: 1., g-moll vonósnégyes, op. 27 — vonószenekari előadásban

Jegyvásárlás: www.lfkz.jegy.hu